SELANGOR: HIKING BUKIT GASING

Salam semua. Hari ni nak share sikit tentang hiking Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Selangor. Bagi yang tak pernah lagi hiking di Bukit Gasing ni, memang dialu-alukan.




Ni pintu gerbang jalan naik dan turun kat jalan lain (kawasan perumahan). Hutan ni betul-betul berada di kawasan perumahan.





Atas adalah laluan untuk ke puncak Bukit Gasing. Laluan yang tak mencabar sangat tapi sesuai untuk semua peringkat umur. Nak keluar peluh sikit-sikit dan tengok permandangan dalam Hutan Pendidikan memang boleh sangat lah.





Ni kat puncak Bukit Gasing. Perjalanan ke puncak lebih kurang dalam satu jam 15 minit je. Lepas balik kerja pun sempat naik ni. Hehehe...




Lepas dari puncak, akan bertemu dengan jambatan gantung yang pertama. Kalo tak jumpa jambatan ni, sesat la jawabnya. 




Tangga untuk ke jambatan gantung ke dua. Dari jambatan gantung yang pertama ke jambatan gantung ke dua tu lebih kurang 20 minit perjalanan (jalan mendatar).





Tadaaaaa....ni jambatan gantung ke dua. Semua trek/laluan telah disediakan, rasanya tak mungkin sesat kot.




Dari jambatan ke dua, saya ke anak sungai plak. Ni laluan ke anak sungai, bukan anak kucing okay.. Tak jauh pun, lebih kurang 20 minit (jalan menurun).




Haaaa....tu dia...anak sungai, air yang tak dalam dan sesuai jugak untuk berkelah. Kat sini jugak ada banyak bangku rehat untuk melepaskan lelah. Air tak jernih sangat, tapi bersih. Sape-sape nak naik tu, jangan lupa bawak makanan skali sambil lepak atas bukit sambil makan biskut cicah kopi (buat macam rumah sendiri). Sampah jangan buang merata plak.




Ni jumlah step dari kaki bukit ke anak sungai. Sikit sebanyak boleh la kurangkan lemak kan? Janji ada senaman sket.




Laluan menurun ni ialah jalan untuk balik/keluar dari Bukit Gasing. Tak curam sangat dan trek juga tak merbahaya.




Keluar dari Bukit Gasing akan melalui kawasan perumahan ni. Pastu pandai-pandai la cari kereta. Walaupun tak la penat sangat, tapi dinasihatkan supaya jangan lupa bawa air mineral.

Untuk next cerita yang akan dikongsi boleh lawati Pirate Radio.

Ulasan